Programma

Ons programma kan je hieronder volledig downloaden. Gewoon even klikken op de afbeelding.

Ons programma bestaat uit 4 grote speerpunten, aangevuld met nog andere actiepunten.

Meer details vind je dus in het bovenstaande bestand (pdf) dat je kan downloaden. Hieronder zie je alvast de grote speerpunten staan.

Een ondernemersvriendelijk Nieuwpoort

N-VA Nieuwpoort draagt het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt en geven het lokaal ondernemerschap maximale kansen. Voor N-VA Nieuwpoort gaan de lokale economie en het toerisme hand in hand. Nieuwpoort steunt deels op het toerisme en de lokale economie is de motor van het handelsleven in Nieuwpoort.
Wij willen een stadsbestuur met een warm hart voor de middenstanders en middenstanders met een warm hart voor Nieuwpoort. Daarom vindt N-VA Nieuwpoort dat het beter zou zijn om toerisme en lokale economie beter op elkaar af te stemmen. De domeinen toerisme en lokale economie zouden gebaat zijn om samengebracht te worden in de bevoegdheidsportefeuille van 1 schepen. Deze synergie moet leiden tot een degelijk en beter op elkaar afgestemd toeristisch en economisch beleid.

Een ondernemingsbalie, zeg maar een centraal aanspreekpunt voor handelaars en bedrijven, dient een structurele samenwerking op te zetten met deze ondernemers. Zowel in de stadskern, op de bedrijventerreinen als in de polderdorpen moet de lokale economie hierdoor aangezwengeld worden. Ondernemers moeten hier terecht kunnen met hun vragen of grieven. Ingewikkelde procedures – voor bijvoorbeeld allerhande vergunningen – moeten vereenvoudigd worden door deze ondernemingsbalie.

Versnelde, efficiënte digitale dienstverlening voor burgers en ondernemingen, is hierbij onontbeerlijk.

Een financieel gezond en transparant Nieuwpoort

N-VA Nieuwpoort wenst dat na de verkiezingen het pad van een voorzichtig en transparant financieel beleid wordt bewandeld. N-VA Nieuwpoort wenst hiermee ‘als goede huisvader’ de financiële toekomst van de komende generaties Nieuwpoortenaars te vrijwaren. Wij zullen niet aanvaarden dat de Nieuwpoortse inwoner opgezadeld wordt met de factuur van een te duur investeringsbeleid. Wij pleiten voor een financieel realistische, betaalbare en realiseerbare langetermijnvisie op Nieuwpoort.

Een veilig Nieuwpoort

De veiligheid van de Nieuwpoortenaar moet prioriteit zijn. Preventie is hierbij een eerste schakel van een geïntegreerde veiligheidsaanpak. Bestaande initiatieven zoals Buurtinformatienetwerken (BIN), BeAlert, enz. moeten verder ondersteund worden, maar ook nieuwe voorstellen die sociale cohesie bevorderen moeten ingepast worden in het beleid. Veiligheid is immers ook een collectieve verantwoordelijkheid waarbij sociale controle bij voorkeur gebeurt door de buur. Sociale controle is nog steeds de beste preventie.

De veiligheidsdiensten moeten actief in dit verhaal betrokken worden. N-VA wil de rol van de wijkagent blijven ondersteunen, aan de schoolpoort en in woonwijken.

In tweede instantie moet er natuurlijk een gericht handhavingsbeleid zijn, dat ook effectief uitgevoerd wordt. Zo moet onder meer het GAS-beleid billijk zijn, maar even kordaat toegepast worden. Met N-VA willen we dit verder optimaliseren en consequent uitvoeren.

Veiligheid gaat ook gepaard met verkeersveiligheid & mobiliteit. Er zijn dan wel al inspanningen gebeurd op dit vlak, maar er blijken nog te vaak verwarrende, complexe en dus onveilige verkeerssituaties te bestaan in Nieuwpoort. Dit moet dringend herbekeken worden. Ook willen we investeren in fietspaden aan scholen.

Een warm en zorgzaam Nieuwpoort

Een sterk sociaal weefsel zorgt ervoor dat iedereen – gezinnen, senioren, personen met een beperking, mensen in armoede en andere kwetsbare groepen – zich thuis voelt in onze stad.

Meer en meer mensen vereenzamen of geraken sociaal geïsoleerd. De N-VA wil dan ook volop inzetten op het tijdig detecteren ervan en strijd voeren tegen vereenzaming en isolement. Het verenigingsleven is daarbij een belangrijke sleutel. N-VA wil dat deze bevoegdheid opgenomen wordt binnen het pakket van een schepen.

Het hebben of bekomen van werk is essentieel om (kans)armoede te voorkomen of eruit weg te raken. N-VA wil daarom blijvend inzetten op trajecten die moeten leiden naar tewerkstelling, zowel in het sociale en/of reguliere arbeidscircuit.

Iedereen moet op een onafhankelijke en gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van alle voorzieningen. Daarom streven we als N-VA integrale toegankelijkheid na. Dit betekent dat alle voorzieningen (gebouwen, diensten, de publieke ruimte) voor wonen, leven, werken, communicatie en informatie effectief bereikbaar, betreedbaar en bruikbaar zijn voor iedereen. We proberen personen met een beperking zoveel mogelijk te laten participeren aan het maatschappelijke leven.