Westfront is zo lek als een zeef

Op 12 maart 2016, over deze onderwerpen: Cultuur & Sport, Financiën en Begroting, Gemeenteraad

Uit Het Nieuwsblad van 12 maart 2016

Plassen water op de vloer, emmertjes op bureaus en op de glazen kasten in de tentoonstellingsruimte. Je kan er niet omheen: het bezoekerscentrum Westfront onder het Albert I-monument kampt met een ernstig probleem van waterinsijpeling.

Het bezoekerscentrum Westfront in Nieuwpoort, gelegen onder het monument van Albert I aan het Sluizencomplex in Nieuwpoort, opende in oktober 2014 de deuren. Het ging om het laatste van vijf strategische projecten waarmee de Vlaamse regering de Westhoek wou klaarstomen voor de herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Centraal staat de onderwaterzetting van de IJzervlakte.

Het project kostte zes miljoen euro, maar kampt al sinds de opening met insijpelend water op tal van plaatsen in het complex. “En dat is er jammer genoeg aan te zien”, zegt gemeenteraadslid Matthias Priem (N-VA) die het probleem al aankaartte op de gemeenteraad. “Overal emmertjes, tot op de bureaus en de glazen tentoonstellingskasten met artefacten toe.”

"Nogal wat bezoekers maken er opmerkingen over en toegegeven: het is toch echt geen zicht. Als ik de vraag stel wanneer er hier eindelijk iets aan gedaan zal worden, antwoordt het stadsbestuur steevast dat ze ermee bezig zijn. Maar een oplossing komt er hoegenaamd niet. Westfront moest en zou af zijn voor de start van de herdenking en ik ben ervan overtuigd dat het allemaal veel te vlug is moeten gaan. En dan krijg je dergelijke problemen. Het mag toch niet de bedoeling zijn om de onderwaterzetting letterlijk over te doen?”

Het gemeenteraadslid maakt zich ook zorgen over de toekomst van Westfront. “Wat na 2018, als de herdenking van WO I voorbij is?”, vraagt Priem zich af. “De bezoekersaantallen tonen aan dat, na de massale belangstelling vlak na de opening en de allesbehalve slechte cijfers vorig jaar, de interesse niettemin al aan het tanen is. Er zijn dringend een langetermijnvisie en een levendiger concept nodig als het stadsbestuur wil dat dit niet uitdraait op een doodse bedoening.”

Schepen van Cultuur Geert Vanden Broucke (CD&V) relativeert sterk de opmerkingen van Priem. “Ik geef toe dat we erg verveeld zitten met de waterinsijpeling, maar er wordt samen met de architecten hard naar een oplossing gezocht. Het laat ons niet los, integendeel, en we onderzoeken verschillende mogelijkheden om het probleem definitief aan te pakken.” “Ik ben echter absoluut niet akkoord met de opmerkingen over de publieke belangstelling voor Westfront. Januari en februari zijn traditioneel zeer kalme maanden voor om het even welk museum en we hebben zelfs even overwogen om in januari te sluiten. Maar de reserveringen van de scholen en van groepen lopen als een trein. Het is ook de bedoeling om met een duidelijk promotieplan via verschillende kanalen de belangstelling op peil te houden, ook na 2018. "

Kortom, de schepen stelt eigenlijk dat men nog steeds zoekt naar een oplossing, terwijl de insijpeling al van bij de opening een bekend gegeven is. En voor de invulling van het museum na 2018:  het is de bedoeling om een promotieplan te maken. Vrij vertaald: men weet nog niet hoe of wat. Heel opmerkelijk dat men voor een project van 6 miljoen euro dus geen lange termijn visie had van bij de start!