Stadsbestuur mist de kans om lange termijn visie rond windmolens te ontwikkelen

Op 25 april 2019

Donderdag vond in de Nieuwpoortse gemeenteraad de discussie plaats over het wel dan niet toelaten van windmolens op het grondgebied van Nieuwpoort. De stellingen waren duidelijk. Met een meerderheid van 11 stemmen tegen 8 werd de motie van het college van burgemeester en schepenen aangenomen dat windmolens in Nieuwpoort niet toelaat.Opvallend dus dat ook de CD&V-meerderheid niet met 1 stem sprak over de eigen motie.

Een gemiste kans volgens onze eigen N-VA-fractie om een visieplan rond windmolens te ontwikkelen op lange termijn en na te gaan onder welke voorwaarden ook Nieuwpoort op deze manier zijn steentje kan bijdragen aan de energietransitie die onherroepelijk op ons afkomt en (soms minder leuke) inspanningen zal vragen van ons allemaal. Allemaal de mond vol van hernieuwbare (groene) energie maar als het gaat over de lasten dragen kijkt men naar een ander....

N-VA-raadslid Matthias Priem liet daarom een eigen motie toevoegen aan de gemeenteraadsagenda die windmolens niet op voorhand uitsluit in Nieuwpoort en een aanzet moest vormen om na te denken over een visieplan voor windmolens in onze stad. Hij werd hierin gesteund door de volledige oppositie (PRO Nieuwpoort, N-VA en Vlaams Belang) maar niet door de CD&V-meerderheid.

Hieronder vindt u de tekst van de N-VA-motie terug + een onlineverslag vanop HLN.be. Van zodra beschikbaar zetten we ook het audioverslag online zodat u letterlijk kan horen wie wat heeft gezegd tijdens het debat over de windmolens in de gemeenteraad van april.

Motie – standpunt gemeenteraad windmolenprojecten op grondgebied van Nieuwpoort

Naar aanleiding van het voornemen van Aspiravi en Storm Management om een windmolenproject met 40 windturbines te realiseren langs de E40 tussen Nieuwpoort en de Franse grens stelt de N-VA-fractie voor aan de gemeenteraad om volgend standpunt in te nemen.

Wetgeving

Gelet op de aanmelding van een windmolenproject bij het departement Omgeving van de Vlaamse overheid door Aspiravi en Storm Management waaruit blijkt dat beide vennootschappen het voornemen hebben om een gezamenlijk windmolenproject met 40 windturbines (elk met een maximale tiphoogte van 200 meter) te realiseren in drie clusters langs de E40 op grondgebied van de gemeenten Koksijde, Nieuwpoort, Veurne en De Panne.

Overwegend gedeelte

Overwegende dat er naast dit project ook andere grootschalige off-shore windmolenprojecten in voorbereiding/ontwikkeling zijn in de omgeving van de Westkust, met name ten westen aan de Franse kust tussen Duinkerke en de Belgische grens en ten noorden in het Belgisch deel van de Noordzee;

Overwegende dat dergelijke projecten een belangrijke bijdrage kunnen leveren om het aandeel aan hernieuwbare energie te verhogen.

Overwegende dat de gemeenteraad van oordeel is:

- dat dergelijke projecten enkel ingeplant kunnen worden indien aan volgende voorwaarden wordt voldaan:
a) gelinkt zijn aan bestaande lijninfrastructuur
b) de draagkracht van de omgeving niet overschreden wordt
c) gestreefd worden naar een minimale impact op het open landschap
d) draagkracht wordt gecreëerd en versterkt bij de omwonenden en de bevolking van Nieuwpoort dmv inspraakmomenten en infosessies

BESLUIT:
Art. 1 De gemeenteraad steunt het standpunt van de N-VA-fractie. Een motie wordt ingediend bij de Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie Lydia Peeters en Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Koen Van den Heuvel.

Hoe waardevol vond je dit artikel?