Ook kinderen van gescheiden ouders tellen mee!

Op 7 maart 2016, over deze onderwerpen: Cultuur & Sport, Gemeenteraad, Jeugd

Op de gemeenteraad van donderdag 25 februari jongstleden stond de Voordeelpas voor jongeren (2.5 - 25 jaar) op de agenda. Deze pas geeft jongeren 50% korting op heel wat activiteiten. Op zich een mooi initiatief, ware het niet dat er een addertje onder het gras zit: als jongere moet je gedomicilieerd zijn in Nieuwpoort.

Op het eerste zicht lijkt dat logisch, maar wat met kinderen van gescheiden ouders?

Een voorbeeldje: als Niels bij zijn mama in pakweg Torhout woont, maar op geregelde tijdstippen bij papa in Nieuwpoort vertoeft, dan kan Niels géén aanspraak maken op de Voordeelpas te Nieuwpoort! Papa mag de volle pot betalen voor activiteiten waaraan Niels wil deelnemen. En dat terwijl Niels zijn vrienden wél met de Voordeelpas aan deze cultuur- en sportactiviteiten kunnen deelnemen.
Volgens CD&V Nieuwpoort heeft Niels immers al voordelen in Torhout.

Een kromme redenering: er is geen sprake van dubbel profijt. Niels kan immers niet tegelijkertijd willen deelnemen aan activiteiten in Nieuwpoort én Torhout. Hij krijgt dus géén dubbel voordeel. Integendeel: als hij in Torhout woont, dan kan hij daar voordelig genieten van activiteiten, maar niet in Nieuwpoort tijdens de verblijfsmomenten met zijn vader, waar het volledige tarief moet betaald worden.

Toch is dat de redenering die de CD&V meerderheid in Nieuwpoort wil volgen: het voordeel geldt enkel in de stad van domicilie.

Kinderen van gescheiden ouders of jongeren die in een systeem van co-ouderschap worden grootgebracht worden dus gediscrimineerd. En papa of mama mogen een tweede maal, en aan vol tarief, betalen!

CD&V Nieuwpoort schaart zich dus nog steeds achter een klassiek romantisch beeld van een gehuwd koppel met kinderen. De realiteit achterhaalt deze visie echter. Het strafste van al is dat kopstukken binnen CD&V op federaal niveau dit wél inzien. Zo is er een voorstel gelanceerd om een lokaal verblijfsregister aan te leggen. Met dat register kunnen ook kinderen binnen een co-ouderschapsysteem de voordelen krijgen die ieder ander kind krijgt. http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2274768

N-VA Nieuwpoort verwerpt duidelijk de visie van de lokale CD&V afdeling en wil dat niet alleen in Nieuwpoort gedomicileerde kinderen, maar ook kinderen die hier verblijven bij een tweede ouder kunnen genieten van een Voordeelpas! Wij zetten volop in op een betaalbare jeugdwerking voor àlle jongeren!