N-VA vraagt totaalaanpak voor zwerfvuil

Op 3 april 2018, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Verkiezingen 2018, Afvalbeleid, Milieu

Op de gemeenteraad van maart werd gedebatteerd over de aansluiting van stad Nieuwpoort bij de statiegeldalliantie. N-VA stemde tegen het voorstel dat pleit om het statiegeld uit te breiden van glazen flessen naar blikjes en plastic (PET) flessen.

Gemeenteraadslid Matthias Priem (N-VA): “Er is een ernstige problematiek van zwerfvuil en we hebben absoluut begrip voor de publieke opinie die vraagt om concrete maatregelen voor de aanpak van het zwerfvuil. De discussie moet voor ons niet gaan over voor of tegen statiegeld maar wel hoe we die problematiek in zijn geheel aanpakken. Daar zie ik bij de statiegeldalliantie geen oplossingen voor. Statiegeld is enkel een middel maar het probleem van zwerfvuil zal er niet mee opgelost worden. Met het Vlaamse PMD-systeem bereiken we al mee de allerbeste cijfers op het vlak van ophaling en recyclage in Europa, ook in vergelijking met landen met een statiegeldsysteem.”

In de plaats van de groep die blikken langs de weg gooit aan te pakken en te bestraffen, bestraft het statiegeldsysteem bovendien de groep mensen die wel mooi hun PMD-zak vullen. Immers: blikjes en PET-flessen maakt het voor iedereen duurder en zal een grote impact hebben voor de consument, de producent en de lokale handelaars (extra investeringen!).

Om zwerfvuil ten gronde aan te pakken moeten we naar het 'vervuiler betaalt-principe' waarbij alle fracties van zwerfvuil worden aangepakt. N-VA Nieuwpoort pleit daarom voor een meer doorgedreven vorm van producentenverantwoordelijkheid. “De verpakkingsindustrie moet meer dan vandaag voor haar verantwoordelijkheid worden gesteld wanneer nog teveel verpakkingen niet terug worden ingezameld en in de berm terechtkomen. Zo moet de inzameldoelstelling omhoog naar een niveau vergelijkbaar met beste statiegeldsystemen en dient het afval dat op de openbare weg komt zelf opgeruimd te worden of de opruiming te worden gefinancierd. Ook de consument moet meer geresponsabiliseerd worden via strengere handhaving en verdere sensibilisering”, aldus Matthias Priem (N-VA).

statiegeld