Het AGB: gebouwd op financieel drijfzand?

Op 2 januari 2014, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting

Veel steden hebben een Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) opgericht. Ook de stad Nieuwpoort. Via dat bedrijf realiseert de stad een aantal investeringen of uitbatingen, zoals de exploitatie van het zwembad en de verhuur van zalen voor culturele evenementen (Ysara, City).

De bedoeling van zo’n bedrijf is dat men dagelijkse besluiten flexibeler kan nemen, weliswaar onder regelmatige controle van een bestuursorgaan. Bijkomend en niet onbelangrijk voordeel is dat de stad BTW kan recupereren, net zoals dit bij privébedrijven het geval is. Klinkt interessant, nietwaar?

Gezond financieel beleid!

Maar natuurlijk moet ook zo’n AGB voldoen aan de meest eenvoudige regel van de goede huisvader: geef niet meer uit dan je ontvangt. En daar knelt in Nieuwpoort het schoentje: in 2011 bedroeg het verlies maar liefst 1,1 miljoen euro. Het jaar erop liet het AGB een verlies van ruim 300 000 euro optekenen, echter na eerst ruim 700 000 euro subsidie van de stad te hebben ontvangen. Geen bedragen om vrolijk van te worden.

De stad Nieuwpoort zal deze gaten moeten dichtrijden, wat concreet betekent dat de Nieuwpoortenaars hiervoor uiteindelijk opdraaien. Zeker in het licht van de vele bijkomende uitgaven voorzien in de meerjarenplanning (zie het voorwoord in dit blad) – bovenop de vele schulden – betekent dit een bijkomende aanslag op uw financieel draagvlak.

Benedikt Swennen
Gaëtan Billiau

Hoe waardevol vond je dit artikel?