Financieel tekort Autonoom Gemeentebedrijf stijgt

Op 8 januari 2015, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting

In december werden de cijfers voor het volgende begrotingsjaar van de stad en het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) voorgesteld. De N-VA neemt die cijfers graag even onder de loep.

NIETS IS WAT HET LIJKT

Om met de deur in huis te vallen: uit de voorgestelde exploitatie- en investeringscijfers blijkt dat de stad, met de nodige budgetverschuivingen, financieel gezond blijft in 2015. De vooropgestelde schuldafbouw (openstaande schuld in 2015: 34,5 miljoen euro) gaat voort op hetzelfde traject. Geen slechte prognoses dus, dat durven we gerust zeggen. 

Waar we wel over kunnen discussiëren, is over de keuzes die het schepencollege maakt. Traditioneel hellen de keuzes van burgemeester en schepenen (te) fel over naar investeringen in infrastructuur-en wegenwerken. Maar ook met ogenschijnlijk goede cijfers is niets wat het lijkt. Laat ons bijvoorbeeld even het Autonoom Gemeentebedrijf Vrije Tijd bekijken. Deze publiek-private samenwerking houdt zich onder meer bezig met het beheer van CC Ysara, de City, het zwembad, de sporthal en bezoekerscentrum Westfront. Het lijkt een razend voordelige constructie: dit bedrijf neemt een aantal exploitatietaken van de stad over,en men mag bovendien de btw terugvorderen van de staat. Maar is dat wel zo voordelig voor alle partijen?

GAT IN AGB-BEGROTING

Hoe meer de stad dergelijke taken (vooral uitgaven) doorschuift naar het AGB, hoe moeilijker dit bedrijf het financieel krijgt. Net als de voorgaande jaren kampt bijgevolg de jaarrekening 2013 met een tekort (264 000 euro). Maar geen probleem: de stad, in zijn rol van gulle suikeroom, past het verschil wel nadien bij, zo valt te horen bij het directiecomité van het AGB, volledig samengesteld uit leden van de CD&V-meerderheid.

Het is dan ook een teken aan de wand dat voor het parkeerbeleid en de stadsontwikkeling een tweede AGB opgestart wordt. Voor ons is het zonneklaar dat bepaalde bestuurders uit het financiële wespennest van het eerste AGB wensen te blijven.

Een voorbeeld. Vorig jaar stevende het AGB af op een serieus verlies, maar in plaats van de kosten onder controle te houden, deed men om een beroep op de schatkist van de stad. Via een subsidie van ruim vijf keer (!) de eigen inkomsten, probeerde het AGB die inkomsten kunstmatig te verhogen om zo het verlies (vruchteloos) te beperken.

KOSTENBEHEERSING IS DE OPLOSSING

We moeten de cijfers van de stad dus met een serieuze korrel zout nemen. De gunstige financiële resultaten komen er mede door aanzienlijke uitgaven over te hevelen naar het AGB, waarna de stad met een mooi resultaat kan pronken. De positieve resultaten van de stad worden kortom opgesmukt en de mindere resultaten van het AGB worden voor lief genomen. Voor N-VA Nieuwpoort is een gedegen financieel beleid, die naam waardig, er ook één met meer aandacht voor kostenbeheersing!

 

(Gaëtan Billiau, secretaris N-VA Nieuwpoort)

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is