Surcouf blijft in Nieuwpoort en ondergaat eindelijk een langverwachte opknapbeurt

Op 29 juli 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Toerisme
surcouf

Bron: Het Laatste Nieuws, 29/07/2016

N86 Surcouf wordt toeristische attractie

De N86 Surcouf, de meest gekende vissersboot van Nieuwpoort, krijgt een opknapbeurt. Ze zal gezandstraald, opgepoetst en herschilderd worden in de origine kleuren. Op termijn komt de boot aan de Handelskaai te liggen als toeristische attractie. Stad Nieuwpoort kocht de vissersboot tien jaar geleden voor 180.000 euro.

"Het werd hoog tijd voor een opknapbeurt", zegt Matthias Priem (N-VA). "Sinds we de boot in 2006 aankochten, staat hij te verkommeren op de Handelskaai. Het stadsbestuur liet al verschillende keren weten een plek te hebben gevonden voor de boot, maar tot nu toe is er niets van in huis gekomen. Er waren zelfs plannen om de boot te verkopen aan Koksijde, maar dat voorstel hebben wij resoluut afgewezen."

Burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V) erkent het probleem, maar stelt dat de plannen van het stadsbestuur om de boot ergens te plaatsen steeds op een 'njet' stootten van instanties, zoals Aquafin en andere. "Wij hebben in het verleden plannen opgevat om de boot te plaatsen aan de Langebrug, de Sluizen en de Promenade, maar steeds kwam er een kink in de kabel. Er was vorig jaar een optie om de boot te plaatsen op de terreinen van het oude rusthuis in de Astridlaan, maar ik vind dat de boot in de omgeving van de vismijn en de haven moet blijven."

"Er is inderdaad geopperd om de boot eventueel naar Koksijde te laten vertrekken, maar na overleg met de gemeenteraad hebben we beslist om de Surcouf in Nieuwpoort te houden. We zullen in de heel nabije toekomst de boot weer in orde zetten en voorlopig plaatsen op een terrein dat is vrijgekomen door een verdwenen loods."

"Uiteindelijk is het de bedoeling dat de Surcouf als toeristische attractie ingepland wordt in het project van de Handelskaai. Op die locatie kan de boot sowieso drie jaar blijven staan." (BPM)