N-VA Nieuwpoort wil zicht op beschikbare bouwgrond

Op 1 maart 2013

Op de laatste gemeenteraad keurde N-VA Nieuwpoort mee de gemeentelijke activeringsheffing goed op de onbebouwde bouwgronden en kavels. Een goede maatregel die het mogelijk moet maken om slapende bouwgronden te activeren en zo een doordacht lokaal woonbeleid mogelijk te maken.

Nu is het zaak om op korte termijn werk te maken van de aanmaak van een databank van deze beschikbare bouwgronden in de stad. “Om een duidelijke visie te ontwikkelen op het woonbeleid in onze stad is het aangeraden een klaar beeld te hebben van de beschikbare ruimte”, aldus Matthias Priem, daarom pleiten wij als N-VA ervoor dat de stad nu eindelijk snel werk maakt van een register onbebouwde percelen (ROP). Meer dan 80% van de Vlaamse steden en gemeenten beschikken hier vandaag reeds over. Nieuwpoort blijft hierin als één van de laatste kustgemeenten achter. Dit register geeft meteen een duidelijk overzicht van de onbebouwde percelen en waar deze zich in de stad situeren.”

Bovendien is het ROP één van de vijf voorwaarden om erkend te worden als zogenaamde ontvoogde gemeente. Ontvoogde gemeenten kunnen een autonoom vergunningenbeleid voeren en procedures sneller doorlopen en afronden. Nieuwpoort voldoet voorlopig maar aan 2 van de 5 vooropgestelde voorwaarden.

“Voor N-VA Nieuwpoort is het evident dat zo’n vergunningenbeleid bovendien een zakelijke en objectieve lijn dient te volgen waarbij het algemeen belang voorop staat. We roepen het stadsbestuur dan ook op om versneld werk te maken om van Nieuwpoort een ontvoogde gemeente te maken,“ aldus nog Matthias Priem.

Hoe waardevol vond je dit artikel?