Huisvuilophaling in Nieuwpoort: dienstverlening op 2 snelheden

Op 29 december 2013

Groot was de verbazing bij vele inwoners toen de afvalkalender 2014 in de bus viel. In plaats van de wekelijkse ophaling wordt het huisafval in zone E (rand rond Nieuwpoort-Stad + Ramskapelle en Sint-Joris)  vanaf januari pas om de 2 weken opgehaald. In één beweging werd de prijs voor vuilniszakken meteen ook verhoogd.

Op de gemeenteraadszitting van december protesteerde de N-VA-fractie
tegen deze gang van zaken en de verhoging van de prijzen. Met een versnelde
investering in 2014 voor het plaatsen van ondergrondse afvalcontainers hoopt de
bestuursmeerderheid het probleem te ondervangen. N-VA Nieuwpoort betwijfelt of
dit voldoende zal zijn.  De N-VA-voorstellen voor een korting op de huur van een afvalcontainer of om de wekelijkse ophaling te behouden tot de ondergrondse containers zijn geplaatst
werden verworpen.

Raadslid Sabine Slembrouck (N-VA): " Zonder enige vorm van voorafgaande communicatie worden vele Nieuwpoortenaars voor voldongen feiten gesteld. Het is zonder meer betreurenswaardig om vast te stellen dat wie recycleert hiervoor niet beloond wordt. Voor sommige personen of handelaars is het bijhouden van huishoudelijk afval voor langere tijd geen optie. Daarom blijf ik pleiten om alvast de wekelijkse huisvuilophaling te behouden tot de
ondergrondse afvalcontainers er zijn. Daarna moet een evaluatie volgen waarbij
ook de inwoners moeten worden betrokken."