700.000 euro voor nieuwe fietsinfrastructuur in Nieuwpoort

Op 23 april 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit
investeren in fietspaden

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verhoogt het investeringsbudget voor de fiets naar een historisch hoog niveau – en dat gaan we ook in Nieuwpoort merken. Nog in deze bestuursperiode (tot 2019) is er Vlaams geld vastgelegd voor nieuwe fietspaden, voorbereidende studies voor toekomstige fietsprojecten en structureel onderhoud in Nieuwpoort. “Geweldig nieuws voor de fietsers én voetgangers”, zeggen Matthias Priem, fractieleider van N-VA Nieuwpoort en Vlaams Parlementslid Björn Anseeuw (N-VA). “Fietsen wordt dankzij deze Vlaamse investering vlotter en veiliger”.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil meer Vlamingen verleiden om de auto te ruilen voor de fiets. Weyts trekt het investeringsbudget voor de fiets daarom op naar een historisch hoog niveau. In 2017, 2018 en 2019 wordt de magische (en lang onbereikbare) kaap van 100 miljoen euro per jaar telkens gerond. Nu is er ook een uitgebreid Fietsinvesteringsplan klaar met alle concrete projecten – en dat plan bevat ook goed nieuws voor Nieuwpoort.

N-VA Nieuwpoort ijvert al lang voor meer fiets- en voetgangersinvesteringen”, zegt fractieleider Matthias Priem. “Snelle en comfortabele fietsverbindingen maken fietsen aantrekkelijker. Maar deze investeringen verhogen ook de verkeersveiligheid in onze stad. N-VA Nieuwpoort heeft bijvoorbeeld altijd gepleit voor goede voetgangers- en fietsverbindingen. We hebben dit ook aangekaart bij minister Weyts”.

Concreet gaat het o.m. om een studie voor de aanleg van een nieuwe voetgangersbrug die de verbinding zal maken tussen de jachthaven op de rechteroever en het stadscentrum, de renovatie en aanleg van fietspaden langs de Pieter Deswartelaan en structureel onderhoud (in combinatie met de aanleg van dubbelrichtingsfietspaden) tussen Stad en Bad.

Bovendien wordt ook nog eens 520.000 euro uitgetrokken in 2018 voor de aanleg van een halfverhard fietspad tussen Nieuwpoort en Middelkerke langs het kanaal Plassendale-Nieuwpoort waarmee een ontbrekende verkeersveilige ‘missing link’ voor fietsers eindelijk wordt aangepakt.

“Hier zaten veel fietsers én voetgangers in Nieuwpoort al lang op te wachten”, besluiten Matthias Priem en Björn Anseeuw tevreden. “We plukken nu lokaal de vruchten van het Vlaamse investeringsbeleid”.

Meer info:

Matthias Priem, fractieleider van N-VA Nieuwpoort – matthias.priem [at] n-va.be - 0485 74 36 30

Björn Anseeuw, Vlaams Parlementslid – bjorn.anseeuw [at] vlaamsparlement.be - 0488 13 78 13